SEOPozycjonowanie to praktycznie niezbędny element w prowadzeniu strony www. Bez pozycjonowania ciężko o wypromowanie jakiejkolwiek strony i zdobyciu popularności w sieci. Czym bardziej konkurencyjny temat tym trudniej wypozycjonować daną witrynę. Tak samo ma się do jakości strony – strona z duża ilością wysokiej jakości treści będzie łatwiejsza w pozycjonowaniu niż witryna słabej jakości.

Ale czym właściwie jest pozycjonowanie? Są to czynności, które sprawią, że nasza strona będzie wysoko w wyszukiwarkach na poszczególne frazy. Cały dział pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych nosi nazwę SEO (ang. Search Engine Optimization).

Na czym polega pozycjonowanie i jak do tego się zabrać?

Od dawien dawna największy wpływ na pozycję strony, jej siłę i to na jakiej pozycji znajdzie się w wynikach Google(głównie ta wyszukiwarka się liczy) mają linki przychodzące. Jednak zanim zaczniemy zdobywać linki prowadzone do naszej witryny należy skupić się na innym kluczowym elemencie optymalizacji strony, który ma spory wpływ na pozycję. Chodzi o tzw. Meta Tagi. Czym są meta tagi? Są pewnego rodzaju informacją dla wyszukiwarek. Na meta tagi składa się tytuł strony, opis strony oraz słowa kluczowe. Zarówno kreatory stron jak i Systemy Zarządzania Treścią dają możliwość uzupełnienia meta tagów, gdyż po prostu jest to koniecznie w procesie pozycjonowania. Uzupełniając meta tagi musimy umiejętnie stworzyć opisy stron tak aby zawierały kluczowe frazy i tak aby zachęciły internautę do odwiedzenia witryny. Najważniejszy jest tytuł stron(wyświetla się on w wynikach wyszukiwarki), ważny jest także opis stron( wyświetla się on pod tytułem strony w wynikach wyszukiwarki), najmniej ważne są słowa kluczowe, ale i te trzeba dodać. Ważne aby nie powielać tym samych tytułów i opisów dla każdej z podstron. Najważniejszą frazę warto nadać tytułowi strony głównej, inne natomiast podstronom. Optymalizacja witryny pod tym kontem może trochę potrwać gdyż nie ma gotowego przepisu na najlepsze tytuły stron czy opisy, należy obserwować pozycję i efektywność naszych działań, a w razie słabych efektów meta tagi można modyfikować, jednak nie należy to robić za często.

 

Gdy już uzupełnimy meta tagi, przychodzi czas na pozycjonowanie i zdobywanie linków. Trzeba wiedzieć kilka kwestii – algorytm wyszukiwarko Google ciągle się zmienia, tak aby wyniki były jak najbardziej naturalne. Nikt nie wie jaki ten algorytm jest i jakie elementy najkorzystniej wpływają na efekty pozycjonowania. Nie ulega wątpliwości, że wypozycjonować stronę jest co raz trudniej szczególnie przy konkurencyjnych słowach kluczowych. Jadnak jak już było wspominane, pewne jest jedno – musisz zdobyć linki!. Jak je zdobyć? Nie ma zbyt wiele alternatyw. Oto one:

1. Wymiana linkami z innymi serwisami
2. Dodawanie strony do katalogów stron
3. Pisanie presell pages(precli)
4. Zakup linków pozycjonujących
5. Wstawianie linków na forach, w różnych serwisach
6. Budowa własnego zaplecza pozycjonującego
7. Zlecenie pozycjonowanie firmie

 

1. Zacznijmy od wymiana linkami z innymi serwisami. Jest to dobre na początek, jednak ma pewną wadę – każdy link przychodzący wzmacnia Twoją stroną, ale każdy link wychodzący osłabia ją, i wychodzimy na "zero". Jednak na początek jest to dobra metoda, pomaga zaindeskować wyszukiwarkom Twoją witrynę, pomaga w promocji i poznawaniem "marki". Oczywiście nie jest powiedziane, że łatwo będzie znaleźć strony, które zechcą się wymienić linkami lub banerami, jednak warto poszukać w sieci takowych i wysłać zapytanie.

2. Katalogowanie to nadal najpopularniejszy i najprostszy sposób na zdobywanie linków. Katalogów stron w sieci jest mnóstwo, są płatne i darmowe słabszej i lepszej jakości. Link z dobrego katalogu, mającego parę lat z wysokim PR(Page Rank) i podlinkowanym( takim do którego prowadzi dużo linków z innych stron), będzie miał większą wartość niż z katalogu słabego. Jaką opcję wybierzesz zależy od Ciebie, ale nie od dziś wiadomo, że w pozycjonowaniu chodzi o jakość a nie ilość. Dodając stronę do katalogu tworzymy tytuł wpisu(jest on jednocześnie odnośnikiem i frazą na którą pozycjonujesz stronę), opis strony oraz słowa kluczowe.

3. Strony o charakterze Presell Pages powstały z myślą o pozycjonowaniu i pozycjonerach. Zwykle są to blogi tematyczne lub wielotematyczne stworzone na skrypcie Wordpressa, w których to można się rejestrować i pisać artykuły wstawiając w nich linki do naszej strony. Swego czasu precle były bardzo popularne i efektywne, gdyż link tekstowy otoczony treścią mają większą moc niż link bez otoczki słownej. W efekcie namnożyło się mnóstwo precli słabej jakości, powstałych tylko po to aby dostarczać linki innym witrynom, a treść na nich byłą bez ładu i składu. Google zaczęło je rozpoznawać umniejszając wartość takich stron. Jednak bez dobrych artykułów(precli) trudno myśleć o pozycjonowaniu. Największe serwisy i mające renomę, na których można umieszczać własne artykuły to np. artelis.pl i publikuj.org. Aby znaleźć takie strony można wpisać w wyszukiwarkę takie frazy jak; artykuły tematyczne, artykuły do przedruku, presell pages, precel, dziennikarstwo obywatelskie.

4. Zakup linków pozycjonujących to coś czego Google nie lubi najbardziej, choć w zasadzie ciężko to zweryfikować. Dla wielu sprzedaż linków to możliwość zarobku na własnej stronie, choć wiąże się to z ryzykiem. Ogłaszanie się gdziekolwiek w sieci( podają adres swojej strony), że handlujesz linkami jest ryzykowne, gdy do tego na Twojej stronie pojawią się linki wychodzące do innych stron, to wielce prawdopodobne, że spadnie Ci wskaźnik PageRank, stracisz pozycję w sieci, a w skrajnych przypadkach możesz zostać zbanowany, czyli "wywalony" z indeksu Google czyt. nie będzie Twojej strony w wyszukiwarce. Ale są serwisy oferujące zakup jak i sprzedaż linków pozycjonujących takie jak; prolink.pl, seopilot, linkolo.pl. Ogólnie bezpieczniej jest kupować linki niż sprzedawać, można to robić w owych serwisach, lub ogłaszać się w na forach webmasterskich lub na stronach ogłoszeniowych typu oferia.pl.

5. Jeżeli jesteś bywalcem różnych for, serwisów społecznościowych to warto w miarę możliwości zostawić tam link do strony. Na forach można to stosować w tzw. podpisie, a serwisach w informacjach 'O mnie" lub "ulubione strony" itp.

6. Wielu , zwłaszcza bardziej zaawansowanych webmasterów skupia się na własnym zapleczu pozycjonerskim. Tworzą oni małe strony internetowe, blogi tylko po aby wstawiać tam linki do strony pozycjonowanej. Jest to świetny sposób, gdyż mamy pełną kontrolę nad całym procesem pozycjonowania i linkowania swojej witryny. Często zakup linków, dodawania strony do płatnych katalogów i inne działania, są bardziej kosztowne niż stworzenie własnego bloga. Na początku można zacząć od zaplecza tworzonego na darmowych blogach typu blogspot, czy bloog.pl. Jeżeli mamy stronę o komputerach, możemy założyć darmowe blogi na darmowych platformach i pisać tam posty o podobnej tematyce wstawiają w ich treści linki do strony pozycjonowanej.

7. Cały proces pozycjonowania możesz zlecić firmie pozycjonerskiej lun indywidualnej osobie zajmującej się tym. Ceny za wypozycjonowanie jednej frazy różnią i zależą od konkurencyjności. Możesz też kupować na własną ręką czynności pozycjonerskie jak; katalogowanie i pisanie precli.

Pozycjonowanie to temat rzeka, nie da się tego nauczyć i wyjaśnić w kilka minut. Każdy uczy się tego w praktyce, ale podsumowując:

 

  • Google lubi unikalną treść o dobrej jakości. Na kopiowanych artykułach daleko nie zajedziesz, zarówno jeżeli chodzi o teksty na włąsnej stronie jak i przy pozycjonowaniu.

  • Google lubi jeżeli linki prowadzą z wielu stron o różnych adresach IP.

  • Pozycjonowanie to długotrwały proces więc nie załamuj się jeżeli początkowo nie będzie widać efektów.

  • Pozycjonując nową stronę, staraj się zróżnicować słowa kluczowe na które będziesz pozycjonował stronę. Zbyt nagły i duży przyrost linków prowadzących o tej samej frazie może zostać uznany przez wyszukiwarkę za zjawisko "sztuczne", czego Google nie lubi – w efekcie może zostać nałożony filtr na daną frazę. Google nie lubi manipulacji w wynikach i nienaturalnego pozycjonowania. Choć w praktyce jest to niemożliwe do spełnienia a naturalne zdobywanie linków to często mżonka, trzeb o tym pamiętać.

  • Link na stronie wstawiony np. w stopce, to nie jest jeden link! Link taki równa się ilością podstron danej strony. W efekcie jeżeli wstawiamy link w stopce lub belce z bogu strony, która ma 1000 podstron, otrzymujemy 1000 linków!

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Dodatkowe informacje