1. Postanowiłem przetestować jeden z popularniejszych kreatorów stron dostępnym w sieci jakim niewątpliwie jest uCoz.pl. Kreatora tego można nazwać CMS, gdyż zdecydowanie bije na łeb proste kreatory stron możliwościami i dostępnymi funkcjami. uCoz.pl jest swego rodzaju połączeniem prostego kreatora stron z CMSem (Systemem Zarządzania Treścią). Z całą pewnością jest bezkonkurencyjny jeżeli chodzi o ilość dodatków. Ta skromna witryna posiada większość z nich;

  • Forum
  • Album zdjęć
  • Moduł aktualności:
  • Księgę gości
  • Moduł artykułów
  • Katalog plików z możliwością udostępniania plików do pobrania
  • Blog
  • Moduł sondy
  • Formularz e-mail
  • Oraz moduł sklepu internetowego(opcja płatna)
  • Mini czat
  • Blog
  • Sondy
  • Opcja szukaj
  • Aktualności
  • Media Społecznościowe
  • Statystyki witryny
  • Tablica ogłoszeń
  • Video


Takie dodatki i moduły jak; czat, sondy, blog, forum są nie lada gratką i nadaremnie ich szukać w innych kreatorach stron.

Inną bardzo fajną funkcja tego kreatora jest możliwość rejestracji użytkowników i przydzielania ich w grupy. Możemy ustalić prawa dostępu naszym grupom do danych treści naszej witryny.

Wspaniałym dodatkiem jest także forum, jest proste ale jednocześnie posiadające niezbędne funkcje. Także możliwość dodawania kategorii artykułów jest niespotykane w kreatorach stron a tylko takich aplikacjach jak Worpdress czy Joomla!.

 

2. To jest testowa podstrona kreatora stron w uCoz.pl. Podstrony, czyli pozycje menu w dodaje się bardzo prosto, tak samo prosto korzysta się e edytora tekstu. Oto grafika edytora tekstu, za pomocą którego umieszczamy treść na stronie. Mamy tu wszystkie najważniejsze funkcje, które znamy z takich programów użytkowych jak MS Word czy Open Office. Możemy ustalać rozmiar i kolor czcionki, jej wyrównanie, wstawiać w prosty sposób linki, filmy youtube, grafiki czy tabel.

 

3. Oto strona którą stworzyłem na szybkiego w kreatorze uCoz. Dużą zaletą jest prostota oraz wiele funkcji i dodatków.

Przykładowa strona

 

Dodatek forum

 

Przetestuj uCoz.pl

Ten kto już prowadzi stronę lub strony www, na pewno zauważył, że największe koszty ponosi za opłaty wynikające z przedłużanie domeny, a zwłaszcza .pl, które u niektórych usługodawców sięgają ponad 100 zł. Oczywiście niektórzy za jeden serwer płacą kilkaset złotych rocznie, czy nawet więcej, a koszt domeny jest dodatkiem do ogólnych wydatków. Ale większość webmasterów wybiera hostingi tańsze, tworząc tam kilka stron i głównym wydatkiem jest coroczne odnowienie domen, nawet jeżeli mówimy o domenach globalnych czy regionalnych(te są tańsze od domeny krajowej). Również rzadko kto decyduje się najpierw kupić domenę w tańszej firmie, a potem podpić pod serwer kupiony gdzieś indziej. Dla nieobytych w temacie trzeba podpowiedzieć, aby nie dali się nabrać na oferty „tanich domem” lub „darmowych domen”. Niektóre firmy kuszą nawet kilkoma darmowymi domenami na początek, a klient myśląc, że to okazja korzysta z tej promocji. Trzeba zaznaczyć, że pierwsza rejestracja domen, praktycznie u każdego usługodawcy jest bardzo tania. Problem zaczyna się rok później, gdy trzeba te wszystkie domeny przedłużyć. Nagle z darmowych trzech domen wychodzi blisko 400 zł, a gdy chcemy je przenieść do tańszej firmy, informują nas, że „darmowe domeny” nabyte w celach promocyjnych można przenieść dopiero po pierwszym odnowieniu, w innym wypadku będzie kara za niewywiązanie się z umowy. Zatem firma chciała zarobić na kliencie i to zrobiła. Zatem gdzie są najtańsze domeny? Oto przegląd firm oferujących jedne z najkorzystniejszych cen:

Cena domen krajowych(.pl) i globalnych(.info, .net, .com) u wybranych firm.

Firma Domena .pl Domena globalna
Ovh.pl 49,99 29,51
Iswift.pl 55,35 46,74
Masternet.pl 55,35 43,05
Seo-host.pl 55,35 -
Ionic.pl 56,58 41,82
Netmark.pl 59,04 36,90
Hoseo.pl 63,96 46,74
Hekko.pl 63,96 50,43

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Podane ceny są cenami brutto

WebWave CMS to stosunkowa nowa inicjatywa, jednak już teraz udało im się zdystansować większość konkurencji i uplasować na „górnej półce” kreatorów stron internetowych. Firma jest z Polski, a jej celem jest stworzenie profesjonalnego narzędzia do kreacji stron www, dzięki któremu bez kodowania będzie można zbudować dowolną stronę internetową.

I trzeba przyznać, że cel ten został zrealizowany. WebWave faktycznie umożliwia stworzenie strony www opartej o dowolną szatę graficzną , jaką sobie tylko wymyślimy. Nie narzuca nam żadnych schematów ani szablonowych rozwiązań, pozostawia zaś pełną dowolność tworzenia. A wszystko bez konieczności pisania nawet linii kodu HTML czy CSS. Kreator ten działa na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Każdy element naszej strony możemy ustawić w dowolnym miejscu z dokładnością co do 1 px i za pomocą interfejsu zmienić wszystkie jego właściwości: od koloru, przez przeźroczystość, obramowanie po cień – wszystko wymaga raptem paru kliknięć. Narzędzie zgodnie z trendami funkcjonuje w metodzie WYSIWYG – „what you see is what you get” czyli „to co widzisz jest tym co otrzymasz”. Tak więc na ekranie kreatora, podczas procesu tworzenia, widzimy układ treści dokładnie tak jak będzie potem wyświetlany na finalnej wersji strony.

 

Jak widać WebWave CMS to prosty ale funkcjonalny i przydatny kreator.

Z czym to się je?

Kreator daje bardzo szerokie możliwości. Na stronie możemy wykorzystać szereg elementów, funkcji i różnych opcji, które w opisany wyżej sposób można dołączyć do naszego projektu. Mi osobiście przy poznawaniu tego narzędzia udało się znaleźć następujące rzeczy, jakie łatwo dołączałem do strony: menu strony (dowolnie konfigurowalne), pliki graficzne, galerie w kilku różnych formach (zwykłe, slidery, lightboxy), klawisze (np. kierujące do innej podstrony czy pliku, który można pobrać), teksty, dowolne graficzne kształty (sprawdzają się kapitalnie np. jako tło dużego napisu czy innego obiektu).

Poza takimi „typowymi” elementami, mamy też opcję kreacji bardziej strukturalnych elementów. Pierwsza rzecz to podstrony i tu bardzo miłe zaskoczenie, bo możemy mieć tych podstron dowolną liczbę. To pozytywnie odróżnia WebWave CMS od konkurencji, która często ogranicza nas w liczbie podstron, zwłaszcza jeśli nie wykupimy płatnych abonamentów.

Dalej mamy coś dla blogerów jak i wszystkich użytkowników dbających o częste aktualizowanie treści na stronie – artykuły i newsfeedy czyli listy artykułów. Artykułów tak samo możemy mieć dowolną liczbę, oraz co ciekawe, przypisać je do różnych kategorii. I gdy utworzymy box z artykułami, to na przykład na jednej podstronie możemy wyświetlać jedną kategorię, na innej drugą. Możemy też wyświetlać wszystkie. Pozwala to tworzyć naprawdę rozbudowane strony internetowe, w niczym nie odstające poziomem od tych realizowanych przez klasyczne kodowanie.

 

Dodatkowe funkcje do wgrania

Poza tymi elementami, mamy też sporo opcji dodatkowych. Możemy umieścić mapy google, pobawić się ustawieniami językowymi (to znaczy stworzyć stronę dla różnych wersji językowych), dołączyć system logowania do strony a nawet ograniczyć oglądalność danej podstrony tylko dla zalogowanych użytkowników (dobra rzecz dla firm zbierających maile). Mamy też formularze, w których możemy ustalić dokładnie jakie dane powinien wpisać klient – imię i nazwisko, mail, telefon czy dowolną inną wartość.

To wszystko? No właśnie nie. Mamy jeszcze player multimedialny pozwalający na wgrywanie własnych plików audio i wideo, jak i na odtwarzanie filmu z youtube.

Kapitalnym rozwiązaniem jest biblioteka mediów, do której wgrać można dowolne swoje pliki (zdjęcia, filmy, pdf-y), których potrzebujemy do pracy nad stroną.

Social-media czyli znak 21 wieku. Jak z tym w WebWave CMS? Całkiem dobrze, możemy dodać zarówno klawisz „lubię to” jak i system komentarzy z facebooka.

Na koniec muszę wspomnieć o 2 rzeczach, które są bardzo pomocne.

Pierwsza rzecz to kodowanie. Jak pisałem wyżej – nie trzeba tego znać, by w WebWave CMS tworzyć strony, jednak jeśli znasz HTML-a to nic nie stoi na przeszkodzie, aby w dowolnym miejscu dodać kod, który napiszemy (lub pobierzemy). Czyni to program jeszcze bardziej edytowalnym.

Druga sprawa – lista warstw. Dzięki niej możemy dokładnie ułożyć plan strony, co na czym powinno się wyświetlać, np. aby szare tło wyświetlało się pod półprzezroczystym zdjęciem a nie na nim.

 

Niech nas znajdą czyli co z SEO?

Tworzenie strony to jedno a kwestia tego jak potem dotrą do niej klienci – drugie. Wszystkie nowoczesne i zaawansowane kreatory udostępniają edycję opcji SEO, jak jest z tym w WebWave? Według mnie bardzo przyzwoicie, bez kłopotu ustawiłem dla strony i poszczególnych podstron meta dane czyli tytuły i opisy pod wyszukiwarkę. Możemy też ustalić adresy podstron, czy tytuły alt i opisy dla naszych zdjęć.

No i na koniec Google Analytics, w końcu nie po to rzeźbimy parę dni (albo i dłużej…) stronę, żeby potem zupełnie nie wiedzieć kto ją odwiedza i jak się na niej zachowuje. Na szczęście kod śledzenia możemy łatwo zaimplementować, co rozwiązuje ten problem.

 

Dowolna edycja

Siłą WebWave CMS jest wysoki poziom edytowalności projektu i możliwość szybkiego wprowadzania zmian. Strony tworzone w klasyczny sposób (czyli poprzez kodowanie), w zaawansowanej fazie projektowania zazwyczaj nie są już możliwe do wprowadzenia większych zmian. Tutaj jest inaczej, kreator pozwala nam zarówno zmieniać układ czy rozmieszczenie poszczególnych elementów, jak i mocno ingerować w nie same. Zmiana wielkości, koloru, czcionki, fontu, przezroczystości, efekty graficzne, linkowanie, cieniowanie, dopełnienie – to wszystko jest dostępne.

Strona pozwala łatwo tworzyć stopki i szablony wyświetlane dla wszystkich podstron.

Definiować i edytować możemy nawet style tekstu (na przykład styl tekstu podlinkowanego, na który najechał kursor).

 

Nie ma nic za darmo

Każdy kreator oferuje pakiety płatne, w końcu to normalne firmy, które muszą zarabiać na siebie. Nie inaczej jest z WebWave CMS.

Choć, co ciekawe, już pakiety darmowe dają sporo możliwości. Po pierwsze nie mamy w nich żadnych ograniczeń w edycji strony i dodawaniu elementów (a to takie oczywiste nie jest vide zwłaszcza zagraniczne, duże firmy), możemy wgrać dowolną liczbę plików czy utworzyć dowolną liczbę podstron. Możemy wreszcie opublikować stronę i to bez ograniczeń czasowych. Niestety – wyłącznie za darmo zrobimy to tylko w subdomenie webwavecms.com i to z losowym adresem.

Gdy chcemy podpiąć własną domenę (lub dopiero ją zarejestrować) to musimy wykupić pakiet premium. Ten kosztuje zaś 16 złotych miesięcznie, więc bardzo przystępnie.

Jest też specjalny pakiet agencyjny, dedykowany dla tej grupy, która z istnienia WebWave CMS powinna być najbardziej zadowolona – czyli dla wszystkich profesjonalnych webmasterów, grafików i twórców stron.

 

Czy ja sobie z tym narzędziem poradzę?

Mam świadomość, że sporo osób po przeczytaniu tego tekstu może obawiać się czy WebWave CMS jest narzędziem dla nich odpowiednim i czy nie będzie zbyt skomplikowane. Otóż twórcy tego narzędzia zadbali, aby ilość możliwości nikogo nie przytłoczyła. Kreator jest więc naprawdę bardzo intuicyjny i łatwy w obsłudze.

Dodatkowo, jeśli w trakcie pracy trafisz na jakikolwiek problem możesz skorzystać ze świetnej i rozbudowanej „bazy wiedzy”, czyli poradników dotyczących chyba każdej funkcji i elementu w tym kreatorze. Jeśli i to będzie za mało, cały czas można porozmawiać z kimś na online chacie, albo telefonicznie. I wszystko to oczywiście po polsku.

Do tego sam kreator jest bardzo stabilny i szybki, co ucieszy wszystkich pracujących na ciut starszych komputerach czy mających wolniejsze łącze.

Podsumowanie:

Plusy

Minusy
  • Intuicyjny interfejs
  • Dużo elementów i funkcji
  • SEO
  • Praktycznie brak ograniczeń przy tworzeniu różnego rodzaju elementów graficznych
  • Stabilność programu
  • Konfigurowalność i edytowalność
  • Publikacja strony za darmo (w subdomenie)
  • Niskie ceny
  • Doskonała pomoc techniczna
  • Brak możliwości tworzenia stron responsywnych (twórcy mówią, że już nad tym pracują)
  • Tylko 27 szablonów do wyboru (ale każdy z nich można dowolnie dostosować)

Załóż stronę w Webwave CMS...

 

Portal pl.mfirma.eu (dawniej mamfirme.pl) powstał z myślą o użytkownikach internetu którzy niechcą lub nie mają czasu na samodzielne projektowanie od podstaw strony internetowej i
zastanawianie się nad tym jaki powinien być zakres podstron i jakiego rodzaju treść powinna się tam znajdować. Na pl.mfirma.eu znajdziemy gotowe szablony dostosowane pod konkretne branże (fryzjer, stomatolog, księgowości, etc) zarówno pod kątem wyglądu tj obrazków znajdujących się na szablonie jaki i pod kątem treści na poszczególnych podstronach (O nas, Cennik, Kontakt).Dzięki temu rozwiązaniu potencjalny klient ma bardzo ułatwiony proces zakładania strony www – wystarczy tylko, że wybierze pasującą do niego branżę i szablon który mu się podoba a dostaniesz gotową stronę www z obrazkami i treścią. Oczywiście treść należy dopasować do swoich indywidualnych potrzeb ale bez wątpienia znacznie proście jest napisać tekst na stronę www kiedy mamy pod ręką gotowy i dobry przykład niż gdybyśmy musieli zaczynań od zera. Obrazki można zostawić te z szablonu ale warto też wgrać własne obrazki w galerii zdjęć, ofercie czy cenniku.

 

Funkcje kreatora

Kreator zawiera w siebie szereg funkcji których pełna lista podana jest poniżej. Na szczególną uwagę zasługuje możliwość tworzenia stron www w wielu wersjach językowych oraz możliwość sprawdzania pozycji swoje strony www w wyszukiwarce Google na interesujące nas frazy. W chwili obecnej kreator stron www pl.mfirma.eu jest jedynym kreatorem w Polsce czy za granicą który daje taką możliwość już w ramach samego kreatora bez konieczności zakładania osobnego konta na osobnym portalu do sprawdzania pozycji w Google i oczywiście opłacania tej dodatkowej usługi. Warto też nadmienić, że kreator pozwala na dodanie własnego kodu CSS, HTML, JavaScript z tym, że jest to funkcja dedykowana raczej bardziej zaawansowanym użytkownikom.
Spis funkcji kreatora:

  • treść ze zdjęciem,
  • cennik,
  • dwupoziomowe menu,
  • formularz kontaktowy,
  • galeria zdjęć,
  • ikony Favicon,
  • księga gości,
  • licznik odwiedzin,
  • lista aktualności,
  • mapy Google,
  • możliwość edycji CSS,
  • możliwość osadzenia własnego kodu HTML / JavaScript,
  • możliwość podpięcia kodu Google Analitycs,
  • odtwarzacz audio z możliwością wgrywania własnych plików mp3,
  • odtwarzacz wideo z możliwością osadzania filmów z serwisów YouTube czy Vimeo,
  • przycisk Lubię to oraz +1,
  • statystyki wejścia na stronę,
  • wersje językowe,
  • monitorowanie pozycji strony w wyszukiwarce Google.

 

Pozycjonowanie strony założonej w pl.mfirma.eu w Google

Strony stworzone na pl.mfirma.eu są dobrze przygotowane do pozycjonowania. Poza wspomnianą już ważną funkcją monitorowania swojej strony na istotne słowa kluczowe użytkownik dostaje też możliwość edycji metadanych takich jak Title (tytuł), Description (opis), Keywords (słowa kluczowe) oraz możliwość dodania własnego konta w Google Analitycs czy Search Console (dawniej webmastertools). Użytkownik ma pełną kontrolę nad każdym aspektem strony ważnym z punktu widzenia SEO.

 

Ile to kosztuje ?

Założenie konta na pl.mfirma.eu jest darmowej. Użytkownik ma możliwość przetestowania za darmo i bez zobowiązań działanie edytora i jego funkcji. Darmowy okres próbny trwa 7 dni i w ramach niego można dowolnie testować kreator jak i zadawać pytania obsłudze portalu czy to telefonicznie czy poprzez maila czy czata. Obsługa klienta jest w języku polskim ponieważ kreator jest polskim produktem i zawsze chętnie odpowiada na wszystkie pytania lub też pomaga w edycji strony jeśli klient sobie tego zażyczy. Po okresie próbnym trzeba się zdecydować czy wykupujemy jeden z płatnych abonamentów. Strona www jest relatywnie tania ale nie darmowa. Podstawowy abonament kosztuje 299 zł netto na rok w tym mamy już 1 darmową domenę czyli nie trzeba płacić dodatkowo za adres www. Drugi pakiet droższy zawiera w sobie przygotowanie kampanii reklamowej w linkach sponsorowanych wyszukiwarki Google Adwords i kosztuje 600 zł netto. Ten pakiet jest adresowany głównie do firm które poza samą stroną chcą od razu pozycjonować się w linkach sponsorowanych Google AdWords. Pakiet zawiera w sobie reklamę AdWords o wartości 400 zł netto widać więc że taniej jest kupić pakiet drugi niż kupić pierwszy a potem dokupić AdWordsa ponieważ w drugim pakiecie oszczędzamy 100 zł netto.

 

Jakie są minusy ?

Dla użytkowników którzy chcieliby zaprojektować wygląd strony samemu od podstaw minusem będzie fakt, że nie jest to możliwe i trzeba wybrać jeden z gotowych szablonów. Drugim minusem jest fakt, że obecnie strony nie są dostosowane w pełni do przeglądania ich na smartfonach. To ma się jednak zmienić z wprowadzeniem nowego edytora z większą liczbą funkcji, który będzie tworzył strony responsywne czyli takie które automatycznie dostosowują się do rozmiaru ekranu na którym strona jest oglądana. Co do ceny warto poprosić obsługę portalu o rabat, który dają w miarę chętnie jeśli się o niego poprosi :)

 

Dla kogo jest pl.mfirma.eu ?

Portal powinien najbardziej przypaść do gustu osobą które chcą stworzyć stronę www najmniejszym wysiłkiem i oczekują oferty „all in one” czyli strona www + domena + hosting + monitorowanie pozycji w Google + reklama w Google AdWords + pomoc w języku polskim (email, czat, telefon). Projektanci stron www raczej będą oczekiwać innego kreatora który daje większą swobodę w definiowaniu szaty graficznej strony www.

Firma home.pl jest liderem na rynku usług hostingowych w Polsce. Jest również najszybciej rozwijającą się polską spółką technologiczną, za co otrzymała wyróżnienie firmy doradczej Deloiite&Touche.

Pozycję lidera potwierdzają robiące wrażenie, imponujące liczby: ponad 1mln obsługiwanych domen oraz 250 tys. klientów, którzy na ponad 1000 serwerach mają 1,2 mln kont pocztowych. Te liczby pokazują, jak dużym zaufaniem klienci darzą firmę home.pl. Potwierdza to również otrzymany w 2009 roku Laur Konsumenta.

Home.pl swoją działalność opiera także na współpracy z innymi firmami. Jest największym partnerem NASK w zakresie rejestracji domen .pl. Jest także partnerem Google i złotym partnerem Symantec, home.plmantec, z którymi współpracuje od kilku lat.

Oczywiście sukces firmy nie jest dziełem przypadku. Złożyła się na niego 15 letnia praca całego zespołu oraz nowatorstwo stosowanych rozwiązań. Wszystko zaczęło się w 1997 roku, a więc wtedy, gdy Internet w Polsce dopiero raczkował. Trzech entuzjastów stworzyło pierwszą w Polsce możliwość zakładania kont pocztowych, które działały od razu. Dodatkowo klienci mogli z nich bezpłatnie korzystać przez 14 dni, żeby w pełni przekonać się o słuszności wyboru. Strategia ta okazała się tak skuteczna, że wyznaczyła późniejsze standardy świadczenia usług na rynku hostingowym w Polsce.

Zaczynając od kont pocztowych i jednego serwera, firma przez 15 lat działalności rozwijała swoje usługi i powiększała zespół osób przyczyniających się do wspólnego sukcesu. Liczy on obecnie ponad 200 osób, którzy nadal rozwijają i ulepszają oferowane produkty.

Proste usługi, takie jak konta e-mail czy pomoc w rejestracji domen szybko rozszerzyły swój zakres. Pojawiła się oferta serwerów firmowych oraz możliwość rejestracji domen bezpośrednio w home.pl dzięki jej współpracy z NASK. Później pojawiła się aplikacja do obsługi sklepów internetowych czy usługa projektowania stron www. Wraz z rozwojem Internetu i rozwojem firmy produkty te są dopasowywane do rosnących potrzeb rynku i wymagań klientów. Obecnie firma ma w ofercie własny system do obsługi sklepów internetowych Click Shop oraz kreator stron www.

Niezwykle istotne w przypadku tego typu usług jest także zapewnienie bezpieczeństwa informacji. Home.pl posiada certyfikat potwierdzający spełnienie wymagań normy ISO 27001:2005 nadawany przez BSI, który potwierdza najwyższe standardy utrzymywania bezpieczeństwem informacji oraz certyfikat jakości ISO 9001-2008.

Niewątpliwie jednak sukces home.pl, tak jak żadnej firmy usługowej, nie byłby możliwy bez klientów. Dbałość o nich jest strategicznym działaniem władz spółki. Strategia ta przynosi efekty, a rosnąca liczba klientów jest wynikiem zaufania, jakim darzą oni home.pl i utrzymywanej na najwyższym poziomie jakości usług przez nią świadczonych. Klienci firmy mogą czuć się pewnie, gdyż przez 24h na dobę, 7 dni w tygodniu działa służąca pomocą infolinia. Jest to jedyne w Polsce takie call center dla klientów firm hostingowych.

Wyznaczając standardy świadczenia usług, zarówno pod względem ich funkcjonalności, jak i jakości, firma home.pl stara się także być prekursorem w innych dziedzinach. W ramach dbałości o środowisko naturalne wprowadziła usługę e-faktur. Faktury są wysyłane wyłącznie w wersji elektronicznej, a więc zmniejsza się zużycie papieru, co ma spore znaczenie dla ochrony środowiska naturalnego.

Dalszy rozwój usług i rosnąca liczba klientów to tylko kwestia czasu. Home.pl nie jest firmą, która spocznie na laurach. Pojawiające się udogodnienia dla klientów, zwiększanie możliwości oferowanych rozwiązań oraz dodawanie nowych usług sprawia, że jej pozycja lidera na rynku usług hostingowych wydaje się być niezagrożona.

Dodatkowe informacje