Urokiem każdej dziedziny, nie ważne, czy to informatycznej, budowlanej, czy też medycznej, jest obecność typowych dla określonej branży sformułowań, które czasami może usłyszeć zwykły zjadacz chleba, który nie miał nigdy wcześniej do czynienia z określoną specjalizacją. Przeplatanie się żargonu specjalistów z codziennością sprawia, że kolejne osoby interesują się daną tematyką. Od czego zacząć? Od słownika, który wyjaśnia podstawowe zagadnienia związane z tematyką. Wiedząc, co znaczy hosting, link przychodzący lub indeksacja zrozumiemy każdą inną publikację i każdego, kto nieco dłużej pracuje w danej branży. Słownik otwiera więc drogę ku podwojom branży. Oto najciekawsze przykłady terminów, z jakimi mogą się spotkać ludzie mający swoje strony lub pracujący w ścisłej kooperacji z Internetem.

 

Link wychodzący - hiperłącze, które umieszczone jest na stronie, prowadzi klikającego w nie użytkownika do innego portalu (portalu zewnętrznego, wychodzącego).

Link przychodzący - link, który umieszczany jest na stronie zewnętrznej, prowadzi do naszej strony. Linki tego typu podnoszą wskaźnik odwiedzin i pozwalają na pozyskiwanie ruchu użytkowników na stronie.

Link wewnętrzny - rodzaj odnośnika, który ma zapewnić użytkownikowi spójne możliwości przechodzenia między powiązanymi podstronami i częściami strony. Linki tego typu to linki menu, linki umieszczane w stopce strony lub w treści, która znajduje rozszerzenie na innej podstronie. Dzięki takim linkom tworzona jest ścieżka użytkownika, po której internauta może bez problemu nawigować. Link wewnętrzny linkuje do tej samej strony, ale do innych jej podstron lub materiałów.

Back Link - wskaźnik opisujący ilość linków przychodzący do określonej domeny. Czym więcej linków przychodzących - tym większy staż strony i większa wiarygodność. Ostatnimi czasy ranga wskaźnika Back Link spadła. Powodem było sztuczne nabijanie linków przychodzących przez pozycjonerów.

HTML - rodzaj języka hipertekstowego języka składającego się ze znaczników, który obecnie jest standardem przy tworzeniu stron internetowych. Dzięki wyżej przytoczonym wskaźnikom możemy w spójny sposób opisać treść strony i zbudować jej poszczególne elementy, umieszczając je w szablonie. Cechuje się plikami z rozszerzeniem *.html.

Transfer danych - częściej używanym skrótem jest FTP, czyli File Transfer Protocol. Jest to sposób na umieszczenie plików strony lub innych apliakacji na serwerze lub hostingu współdzielonym. Dzięki tej metodzie możliwe jest przesłanie dowolnego pliku na serwer i korzystanie z niego z poziomu domeny. Bez standardów FTP stworzenie strony byłoby niemożliwe.

Pojemność konta - wartość opisywana przez hostingodawców, zazwyczaj zależna od rodzaju hostingu i od jego ceny. Czym droższy hosting lub serwer - tym pojemność konta wzrasta. Analogicznie, czym większa pojemność - tym większe strony można umieszczać na serwerze. Jeżeli pojemność konta jest duża, a strona nie zawiera tak wiele treści - dobrym rozwiązaniem jest podpięcie innych domen pod dane konto. Wówczas optymalizujemy wydajność konta.

Indeksacja - termin opisujący widoczność danej strony lub podstrony w wyszukiwarkach internetowych. Indeksacją zajmują się roboty wyszukiwarek. Potrzeba trochę czasu, aby robot dotarł na stronę (o ile nie jest zablokowany) .

Page Rank - wskaźnik opisujący jakość domeny. Przyjmuje wartości od 0 do 10 i zależy od wielu czynników, począwszy od ilości treści na stronie, a skończywszy na ilości i jakości linków przychodzących.

Baza danych MySQL - baza, która zawiera potrzebne do funkcjonowania strony lub aplikacji informacje i rekordy. Bazy danych są niezbędne to instalowania aplikacji i skryptów na hostingu.

Konto FTP - konto, za pomocą którego możemy połączyć się z serwerem i przesłać dane wykorzystując FTP.

Domena podpięta - domena, która została zaimplementowana na serwerze. Jednym słowem została włączona do konta hostingowego lub do serwera, w ten sposób można zakładać wiele stron opartych o domeny na jednym i tym samy koncie hostingowym

Subdomena - oddzielny katalog z odrębną treścią bazujący na domenie głównej. Przyjmuje adres nazwa.domena.pl. Subdomeny można dowolnie tworzyć na kontach hostingowych (o ile nie mają ograniczeń).

Aliasy email - alias jest to nazwa adresu e-mail twojej domeny, np. kontakt@domena.pl lub biuro@domena.pl - "kontakt" i "biuro" są właśnie aliasami

Pozycjonowanie - proces mający na celu podnieść widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych. Polega na zdobywaniu linków przychodzących.

Optymalizacja - zmiany wprowadzane na stronach, które są zgodne ze standardami poszczególnych wyszukiwarek internetowych. Dzięki temu strona szybciej się indeksuje i jest lepiej widoczna dla użytkowników pod wskazane frazy.

SEO (Search Engine Optimization) - sztuka pozycjonowania i optymalizacji witryny.

CMS(Content Management System) - platforma pozwalająca zarządzać treścią i modułami na stronie. Do popularniejszych zaliczamy WordPress, Joomla i Drupal.

Presell Pages - blogi, które pozwalają na umieszczanie artykułów z linkami wychodzącymi. Tematyka takich blogów często jest ogólna.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Dodatkowe informacje